Revitalizace areálu: IROP Památky

OPATSTVÍ STARÉ BRNO ŘÁDU SV. AUGUSTINA

je spolufinancován Evropskou unií.

opatstvi Staré Brno

Hlavním cílem projektu je revitalizace areálu Opatství, díky které dojde k ochraně kulturního dědictví a posílení důležitosti zachování historie a kulturního bohatství.

Revitalizace areálu Opatství Staré Brno Řádu sv. Augustina, reg.č. CZ.06.04.04/00/22_052/0003475 je realizován v rámci IROP, výzvy č. 52 Památky. Díky projektu je financovaná oprava vstupního prostoru návštěvnického centra MUSO A MM, oprava ohradní zdi, památková obnova baziliky.

EU MMR Barevne RGB

1) Oprava vstupního prostoru návštěvnického centra muzeí: Muzeum starobrněnského opatství a Mendelovo muzeum

Realizace: 12/2024-02/2025

Díky rekonstrukci vstupního prostoru muzeí je vše vzdušnější, více prosvětlené a účelně minimalistické v černé a bílé. Projekt rekonstrukce přitom rovněž respektuje původní architekturu a zachovává tak jedinečnou atmosféru historických prostor. Muzea se starají o Mendelův odkaz, Sbírku Masarykovy univerzity a Augustiniánskou sbírku. Projektovou dokumentaci zajistila společnost A77 ARCHITEKTONICKÝ ATELIÉR BRNO, s.r.o., Taussigova 3464/21, 615 00 Brno, IČ: 06242308 ve spolupráci s panem ing. arch. Tomášem Horalíkem (Horalík ateliér, IČ72286237). Realizaci zajistila na základě výběrového řízení firma TSM design, s.r.o., Srnská 46, 539 01 Hlinsko, IČ: 06544754.

Slavnostní znovuotevření se uskuteční dne 8.3.2025, více informací na stránkách Mendelova muzea

 

2) Oprava ohradní zdi ke Žlutému kopci

Realizace: 11/2024-2027

Obnova ohradní zdi severní část při ul. Pivovarská a východní část při ul. Úvoz je rozdělena do čtyř etap dle stanoveného požadovaného postupu prací. Realizační firma vysoutěžená dle výběrového řízení: IDEA stavby s.r.o., Olomoucká 3419/9, 618 00 Brno, IČ: 19087225.

  • 1. Etapa – rok 2024
    Provedení statického zajištění ohradní zdi pro zamezení jejího zhroucení nebo vniku poruch v době provádění oprav hlavy zdi a oprav vnějších povrchů. Realizace zesílení stěny a pilířů v havarijním stavu v dolní části stěny a realizace podchycení/podbetonování základů stěny a opěrných pilířů v horní části stěny.
  • 2. Etapa – rok 2025
    Realizace obnovy ohradní zdi v horní části – cca 1/3 délky
  • 3. Etapa – rok 2026
    Realizace obnovy ohradní zdi v horní části – cca 1/3 délky
  • 4. Etapa – rok 2027
    Realizace obnovy ohradní zdi v horní části – cca 1/3 délky

 

3) Památková obnova vybraných částí fasády západního křídla baziliky

Realizace: 2025-2028, výběrové řízení se připravuje

 

Oprava podstřešní římsy

Oprava havárie podstřešní římsy prelatury rok 2024

Na jižním křídle objektu prelatury kláštera (východní pohled od ulice Úvoz - levá strana objektu) došlo k pádu části římsy v délce 5 m dne 22.12.2023.

K pádu římsy došlo zřejmě degradací a následným poklesem pozednic krovu, který byl způsoben předchozím (již odstraněným) zatékáním do střešní konstrukce. Pokles krovu pak způsobil tlak na vrchní část římsy, kdy došlo k narušen턚áru“ vazných cihel a následnému utržení a pádu římsy. Bylo nutné bezodkladně provézt tyto práce:

  1. oprava zřícené podstřední římy
  2. statické zajištění římsy v místech zřejmých poruch (cca5m), aby nedošlo k dalšímu uvolnění a pádu římy
  3. detailní průzkum poruch římsy po celém obvodu k dalšímu postupu oprav.

Děkujeme JMK za podporu ve výši 162.000 Kč.

Vánoce v bazilice na Starém Brně 2024

Možnost prohlídky betléma             Mše svaté
24. 12. 2024  15:00 - 17:00  24. 12. 2024   
 15:00 dětská, 22:00 půlnoční
25. 12. 2024  14:00 - 18:00 25. 12. 2024 
 9:00;  11:00
26. 12. 2024  14:00 - 18:00 26. 12. 2024 
 9:00
27. 12. 2024  14:00 - 18:00 27. 12. 2024 
 18:00
28. 12. 2024  14:00 - 18:00 28. 12. 2024 
 18:00
31. 12. 2024  17:00 - 18:00 29. 12. 2024  7:30;  9:00;  11:00
1. 1. 2025  14:00 - 18:00 31. 12. 2024  18:00
1. 1. 2025  9:00;  11:00

Vánoční bohoslužby v bazilice na Starém Brně

Neděle 24. 12. 2023

Štědrý den 

mše v 7:30, 9:00 hod. – nedělní bohoslužby (v 11:00 nebude) 

15:00 hod. – dětská vánoční bohoslužba

22:00 hod. – tzv. „půlnoční“ vánoční bohoslužba

Pondělí 25. 12. 2023

Slavnost narození Páně

mše v 7:30, 9:00, 11:00 hod.

Úterý 26. 12. 2023

svátek sv. Štěpána

mše jen v 9:00 hod.

v 16:00 hod. koncert: J. J. Ryba, Česká mše vánoční

Středa 27. 12. 2023 mše v 18:00 hod.
Čtvrtek 28. 12. 2023 mše v 18:00 hod.
Pátek 29. 12. 2023 mše v 18:00 hod.
Sobota 30. 12. 2023 mše v 18:00 hod.

Neděle 31. 12. 2023

Svátek Svaté rodiny

mše v 7:30, 9:00, 11:00 hod.

v 17:00 hod. mše s děkovnou pobožností

Pondělí 1. 1. 2024

Slavnost Matky Boží P. Marie

mše v 9:00, 11:00, 18:00 hod. (v 7:30 nebude)

 

Možnost navštívit betlém

24. 12. 2023 

16:00 – 17:00, 21:00 – 22:00 (příležitost si odnést Betlémské světlo)

25. 12. 2023

14:00 – 18:00 hod.

26. 12. 2023

14:00 – 16:00 hod., v 16:00 hod. koncert: J. J. Ryba – Česká mše vánoční

27.12. - 30. 12. 2023

16:00 – 18:00 hod.

31.12. 2023

16:00 – 17:00 hod.

1. 1. 2024

14:00 – 18:00 hod. 

Propagace církevní turistiky

cz sk eu logs

Název projektu: Společná propagace církevní turistiky v Augustiniánském opatství v Brně a v obci Bobrov

Číslo projektu: NFP304020CUC9

Popis:
Projekt si klade za cíl na společném území podpořit církevní turistiku jakožto zajímavé odvětví cestovního ruchu, a to konkrétně propagovat Opatství Staré Brno Řádu sv. Augustina a církevní památky obce Bobrov v kontextu širšího okolí. Aktivity projektu, např. efektivní cílená komunikační kampaň na sociálních sítích či zvýšení dostupnosti památek, propojí návštěvníky společného území při poznávání církevních kulturních památek v partnerských lokalitách.

Projekt zvýší povědomí u obyvatel společného území o možnostech církevní turistiky a tím zvýší potenciál obou zajímavých partnerských lokalit. Současně zlepší přístup ke zdejším kulturním památkám větší a přehlednější informovaností o nich, stejně jako faktickým zlepšením jejich dostupnosti, např. vybavením QR kódy, turistickou mapou, navigací či doprovodnou infrastrukturou.

 

Video Bobrov

 

Partnerský web: Muzeum starobrněnského opatství

 

Návštěva farníků v obci Bobrov na Slovensku

Ve dnech 10. a 11. listopadu 2023 navštívili naši farníci s otcem Witem obec Bobrov na Oravě na Slovensku. Výlet byl zorganizován v rámci přeshraničního projektu SKCZ Interreg  NFP304020CUC9 - Společná propagace církevní turistiky v Augustiniánském opatství v Brně a v obci Bobrov.

Téměř 50 poutníků mělo možnost navštívit v obci Bobrov místní kalvárii s výhledem na Tatry, mši svatou a následný krásný koncert v místním kostele. Druhý den byla na programu návštěva Oravské přehrady s prohlídkou hráze a na závěr prohlídka dřevěného kostela v Tvrdošíně, který je zapsán v UNESCO.

Naši slovenští partneři připravili krásný program a zejména vřelé přijetí, za které jim děkujeme. Opatství i obec Bobrov spojuje zájem na péči o církevní památky a také o jejich návštěvníky. Věříme, že spolupráce bude i nadále pokračovat, pozvali jsme obyvatele obce Bobrov do Brna,  aby mohli objevit další krásy Brna, které „nakousli“ při své návštěvě 13. a 14. 10. 2023.

Meteorologem jako G.J.Mendel

Gregor Johann Mendel je znám jako objevitel genetických zákonů. Přitom uváděl, že jeho odborné zaměření je meteorolog. Meteorologii, jak dokládají jeho záznamy a publikace, věnoval významnou část svého vědeckého bádání.

Výročí 200 let od narození G. J. Mendela bylo příležitostí k připomenutí jeho vědecké činnosti a dalších aktivit. Projektem „Meteorologem jako G. J. Mendel“ jsme součástí projektu Mendel.Brno.

Abychom připomněli Mendelova meteorologická měření a rozšířili možnosti seznámit tak veřejnost s Mendelovou meteorologickou činností, instalovali jsme na terase v zahradě Opatství meteorologickou budku s popisem původních přístrojů. Nejde sice o původní systém měření, jak ho prováděl G. J. Mendel, ale dovoluje přiblížit základ meteorologických měření. Replika jeho původní meteorologické budky je umístěna v nádvoří opatství.

Více o připravovaných akcí se můžete dozvědět tady – https://mendel.brno.cz/

 

Projekt vznikl za finanční podpory statutárního města Brna

logo Brno    Jsme součástí projektu Mendel.Brno.

mendel logo

Vlajka G.J.Mendel

Vlajky jsou symbolem, symbolem států, národů. Vyvěšují se při významných či důležitých událostech. A proto jsme se pro dvousté výročí G. J. Mendela rozhodli také jednu vytvořit, aby se takovým symbolem stala. Protože výročí tohoto významného přírodovědce a otce genetiky, zcela jistě k takovým událostem patří.

Vlajku G. J. Mendela čeká dlouhá a zajímavá pouť… První vyvěšení vlajky proběhlo hned začátkem roku 2022, kdy ji vědci z Českého antarktického nadačního fondu vyvěsili na Antarktidě, nad základnou G. J. Mendela.  Podívala se i do Dubaje na EXPO 2020 a nyní, při příležitosti letních oslav narození G. J. Mendela bude vlát i v Brně. A to hned na několika místech:

  • Augustiniánského opatství
  • Nová radnice
  • Budova Krajského úřadu Jihomoravského kraje
  • TIC Brno
  • Knihovna Jiřího Mahena
  • Mendelova univerzita
  • Zoo Brno

Více o připravovaných akcí se můžete dozvědět tady – https://mendel.brno.cz/

 

Projekt vznikl za finanční podpory statutárního města Brna

logo Brno    Jsme součástí projektu Mendel.Brno.

mendel logo

Předseda ČBK Jan Graubner: Nechte se z ohledu na ostatní očkovat

Přinášíme vám prohlášení olomouckého arcibiskupa Jana Graubnera, předsedy ČBK, ke zhoršující se situaci pandemie covid-19 v naší zemi.

Počty nakažených covidem-19 rychle stoupají. Není to výzva ke strachu či panice, ale k větší důvěře v Boží ochranu a pomoc, na kterou ovšem můžeme spoléhat jen tehdy, pokud se snažíme vidět Božíma očima a plnit Boží přání. Snad je nová vlna pandemie výzvou k vážnému zamyšlení a lepšímu nasměrování našich životů. Snad je to pozvání k větší ohleduplnosti k druhým.

Vím, že téma očkování rozděluje společnosti a nechci přispět k ještě většímu rozkolu. Očkování není samospasitelné, ale jak je vidět z menšího procenta nemocných ve skupině očkovaných, je to nástroj, který pomáhá. Prosím ty, kteří mohou být očkovaní a zatím nejsou, aby se z ohledu na ostatní obyvatele nechali očkovat. Ty, kteří se nechali vystrašit, že se očkováním dopouští nějakého hříchu, ujišťuji, že to mohou udělat s čistým svědomím. Ty, kteří hájí svou svobodu stát na svém názoru, prosím, aby z lásky k druhým dobrovolně obětovali část své svobody pro společné dobro.

Děkuji všem, kteří se snaží o ohleduplnost k druhým nejen vlastním očkováním, ale i dodržováním hygienických předpisů na veřejnosti i v kostele. Není třeba být úzkostliví, ale ukáznění. Mezi tradiční skutky lásky v době adventní zařaďme i vlastní ukázněnost a ohleduplnost k druhým.

Všem přeji kousek radosti z dobrých skutků a z blízkosti Boha, kterou nabízí dobře prožitý Advent i svátky
Narození Páně.

+Jan Graubner, předseda ČBK

Oslavy velikonočních svátků v průběhu dějin

Víra ve zmrtvýchvstání ukřižovaného a pohřbeného Ježíše je jádrem křesťanství. Tuto víru v sobě obnovujeme při každé mši svaté, zvláště při mši v neděli. Mimořádně výjimečným způsobem si tuto událost připomínáme při slavení velikonočních svátků.

Oslavy Velikonoc prodělaly mnohé změny. Prvotní církev kladla velký důraz na oslavu vzkříšení Ježíše Krista. V prvním a snad ještě i ve druhém století nebyl rozdíl ve slavení liturgie mezi jednotlivými týdny roku. Křesťanské velikonoční tajemství se slavilo každou neděli jako týdenní Pascha. Koncem druhého století se začala výrazněji slavnost utrpení a vzkříšení slavit v době, o níž se soudilo, že je skutečným výročím Velikonoc, tedy v den židovského svátku pesach, který se slaví 14. dne měsíce nisanu (prvního jarního měsíce) podle židovského kalendáře. Hebrejské slovo pesach (pascha) znamená přejití, přechod či projití. Židé si jím připomínají jednak přejití anděla zkázy, jenž byl trestající rukou Boží, kolem židovských domů v Egyptě, jednak se jedná o připomínku následného vyvedení vyvoleného národa z egyptského zajetí s projitím Rákosovým mořem.

Církev původně slavila svátek Paschy v celé jeho plnosti během jediného dne, tedy v jediné velikonoční noci. Tato forma slavení Velikonoc měla tři části, v první části bylo zachováváno bdění a půst, na což navazovalo společné slavení eucharistie místní církevní obce, a konečně agapé. Od 2. století v Římě dochází k oddělení jednotlivých částí a slavnosti velikonoční neděle předchází dva dny vyhrazené postu a přípravě na Velikonoce. Přijetím Ediktu milánského v roce 313 bylo ukončeno pronásledování křesťanů v Římské říši. To mělo za následek slavení a prožívání těchto největších křesťanských svátků v liturgickém roce veřejně. Na svatých místech se konaly obřady, které odpovídaly událostem posledních dní Ježíšova života, tak, jak jsou zapsány v Evangeliích.

Protože v datu slavení byly v prvotní církvi rozpory, neboť část křesťanů se držela termínu původního židovského svátku, zatímco jiní slavili Velikonoce na památku Ježíšova vzkříšení až v neděli po židovském svátku, koncil nicejský v roce 325 určil datum Velikonoc na neděli po prvním jarním úplňku. Tak se křesťanské svátky oddělily od židovského kalendáře.

Ve čtvrtém století se v souvislosti s Velikonocemi setkáváme s několika novinkami. První z nich je zavedení přípravy na tyto svátky v podobě čtyřicetidenního postu. Další významnou změnou je rozložení slavení z jednoho dne na tři. S pojetím tridua, jak je známe dnes, se setkáváme již u svatého Augustina (+ 430), který mluví o třech dnech slavení „ukřižovaného, pohřbeného a vzkříšeného Pána“. Toto třídení zahrnovalo pátek, sobotu a neděli. Zapalování velikonoční svíce a hymnus se ve vigilii (předvečer svátku) objevují také ve 4. století. Součástí noční vigilie bylo vždy také slavení eucharistie, v neděli se koná už jen samostatné slavení nejsvětější eucharistické oběti.

Kolem 8. století pak byly obřady vigilie přeloženy již na odpoledne, ve 12. století se obřady slavily v poledne a ke konci středověku dokonce v samotné sobotní ráno. Tyto změny vedly k tomu, že do velikonočního tridua byl zahrnut také čtvrtek, jako oslava památky ustanovení eucharistie.

Až do Tridentského koncilu neexistovalo v Západní církvi jednotné slavení liturgie, což se týká i velikonoční vigilie. Toto ujednotil v souladu s rozhodnutím tridentského koncilu papež Pius V. roku 1570 vydáním nového římského misálu, který byl od té doby vůbec poprvé platný pro celou latinskou církev. 

Posunutím vigilie na sobotní ráno došlo k uprázdnění předvečera neděle vzkříšení. Toto uprázdněné místo zaplnila pobožnost nazývaná Vzkříšení. Tato pobožnost přejala nemálo prvků ze samotné liturgické bohoslužby a upravila je způsobem přístupným pro věřící: procesí, nesení velikonoční svíce, okuřování, vyzvánění zvonů. Vznik a rozšířenost této pobožnosti ukazovala potřebu církve slavit vzkříšení Krista slavnostním způsobem v odpovídající čas, tedy předvečer neděle. Na toto reagovala nejprve reforma Pia XII. v polovině dvacátého století, a ještě důsledněji úprava misálu v roce 1970 za pontifikátu Pavla VI., kdy se všechny obřady velikonoční vigilie přesunuly až na sobotní večer.

 

Oslavy velikonočních svátků v době Johanna Gregora Mendela.

Johann Mendel se narodil 20. července 1822 v Hynčicích ve Slezsku, v německy mluvící oblasti. V Hynčicích kostel nebyl, proto rodina chodila do 2 km vzdáleného farního kostela ve Vražném. Krása kostela, výzdoba oltářů, vůně květin, hořících svící, kadidla i velkolepost obřadů na mladého Johanna silně zapůsobila, i když tehdejšímu liturgickému jazyku – latině – ještě nerozuměl. Ale dle pokynů Tridentského koncilu zdejší farář četl v řeči lidu alespoň texty Písma a latinské obřady ve svých promluvách vysvětloval. Právě na doporučení zdejšího faráře Jana Schreibera přešel Mendel z vesnické školy do vyšší třídy piaristické školy v Lipníku na Bečvou. Odtud přestoupil v roce 1834 na gymnázium v Opavě, na podzim roku 1840 začal studovat Filozofický ústav v Olomouci, v říjnu roku 1843 se 21letý Mendel stal novicem augustiniánského kláštera na Starém Brně.

Tento klášter byl v 19. století centrem kultury, vědy a umění. Mendel byl ohromen krásou zdejší liturgie. Každý den při ranní mši zpívali fundatisté – klášterem vydržovaní zpěváci – chvalozpěv Salve Regina, o nedělích a svátcích byly bohoslužby doprovázeny sborem a orchestrem.

V té době byla mše svatá sloužena výhradně v latinském jazyce, a to v ranních či dopoledních hodinách. Národního jazyka bylo povoleno užít při mši jen při čteních z Písma, popř. při kázání. Kněz pronášel své modlitby potichu, on i věřící byli obráceni jedním směrem, směrem ke Kristu ve svatostánku. Celebrant se na věřící obracel jen v okamžicích, kdy mluvil přímo k nim. Večerní mše povoleny nebyly, konaly se ale různé pobožnosti s kázáním a požehnáním v jazyce lidu.

Mendel jako řeholník, nyní již znalý latiny, se aktivně zapojovat do bohoslužeb, nejprve jako ministrant, po vysvěcení na kněze mši sv. sám sloužil, a to většinou formou tzv. tiché, recitované mše u jednoho z mnoha kostelních oltářů, neboť možnost koncelebrace byla povolena v té době jen ve výjimečných případech. Brno v 19. století bylo jazykově smíšené, i v klášterním kostele na Starém Brně byly slouženy samostatně bohoslužby pro německé a české obyvatele. Pokud Mendel při mši káže, tak v německém jazyce.

Jako v celé církvi, tak i ve Starobrněnském opatství začíná čtyřicetidenní doba postní Popeleční středou, kdy byl žehnán popel z uschlých jívových ratolestí z loňské Květné neděle. Tímto popelem byla značena čela věřících se slovy „Pomni, člověče, že prach jsi a v prach se obrátíš“.

V době postní zmizela v kostele veškerá okrasa, oltářní obraz v kostele se zakryl fialovým plátnem s bílým křížem, rovněž barva bohoslužebných rouch se změnila na fialovou. S výjimkou čtvrté neděle postní mlčely varhany. Řeholníkům z jídelníčku zmizelo (s výjimkou neděle) maso, vejce, mléko či máslo.

Doba postní je na chvíli přerušena o 4. neděli postní, zvané „Laetare“ (označení je odvozeno od mešní antifony Laetare Ierusalem – Raduj se, Jeruzaléme). Liturgické texty jsou prolnuty nadějí na spásu a povzbuzují k radosti. Fialovou barvu menších rouch v ten den nahradí barva růžová.

O Smrtné neděli – páté postní – byly zahaleny v kostele všechny kříže na připomenutí textu evangelia, který se tehdy předčítal, kdy židé chtěli kamenovat Krista, on se však před nimi skryl. Kříže se odhalují až při obřadu Velkého pátku.

Na Květnou neděli byl na památku Kristova vjezdu do Jeruzaléma průvod mimo kostel, lid s požehnanými větvičkami jívy za zpěvu antifon obešel celé Klášterní náměstí. Když průvod dojde zpět ke chrámovým dveřím, tyto jsou uzavřeny, za dveřmi zpěváci jako by vítali svým zpěvem přicházejícího Krista. Když kněz zatluče křížem na dveře, tyto se ihned otevřou, na znamení, že i nám Ježiš Kristus svou smrti otevřel brány nebeského Jerusalema. Průvod ubírá se do chrámu a začne mše svatá. Při mši se zpívaly z kůru pašije v jazyku lidu, zatímco kněz četl u oltáře potichu pašije latinsky. Po ukončení obřadů si pak lidé zastrčili požehnané větvičky doma za kříže, svaté obrázky či do klíčícího obilného pole nebo zahrady k ochraně svých domovů a polí.

Po celou dobu postní se konaly odpolední či večerní pobožnosti s postním kázáním a poučením či oblíbené pobožnosti křížové cesty, a to buď v němčině či češtině, dle toho, zda pobožnost byla určena pro české či německé farníky. Jak bylo napsáno v publikaci z té doby: „Pobožnostmi těmi věřící duchovně se vzdělávají, duch kajícnosti a spasitelného pokání v nich se budí a ku mravnému zdokonaleni jejich a polepšeni života valně se napomáhá.“

Týden před Velikonocemi je zvaný Svatý týden nebo Pašijový týden, jeho vrcholem je tzv. Velikonoční triduum či velikonoční třídení. Začíná se na Zelený čtvrtek, pokračuje Velkým pátkem, Bílou sobotou a končí na neděli Zmrtvýchvstání. Připomíná umučení, pohřbení a vzkříšení Ježíše Krista.

Obřady se konaly vždy v dopoledních hodinách, a to latinsky. Jen texty epištol a evangelia se četly německy či česky. Celá bohoslužba od začátku do konce byla záležitostí kněze, nanejvýš ministrantů, kteří kněžím odpovídali. Věřící byli pasivní, účastnili se jen soukromou modlitbou nebo lidovým zpěvem z kancionálů.

Proto pro malou srozumitelnost byly dopolední obřady tridua obecným lidem méně navštěvovány. O to větší účast byla na večerních pobožnostech, které byly v jazyce lidu – při bdění v zahradě Getsemanské, u Božího hrobu či při vyvrcholení oslav, na „Vzkříšení“.

To se v sobotu večer v kostele rozsvítila všechna světla. Kněz s ostatními jde tichosti k Božímu hrobu, kde po žalmu a modlitbě okouří vystavenou Nejsvětější svátost a zazpívá: "Vstalť jest této chvíle ctný Vykupitel". Po zapění ihned ministranti počnou zvonit a průvod vychází ven z kostela. V jeho čele se nese kříž, korouhve, za nimi školní děti, pak mládež, spolky, hudba, zpěváci, ministrant, nesoucí sošku "Vzkříšení", ministranti nesoucí paškál, svíce, zvonky, kněží, kdy jeden z nich kadidlem okuřuje Nejsvětější Svátost, nesenou opatem pod baldachýnem, a potom ostatní věřící. Při průvodu se zvoní všemi zvony. Průvod prochází určenou trasou a vrací se zpět do kostela k hlavnímu oltáři, kde je postavena soška vzkříšeného Krista. Pobožnost se potom ukončí zpěvem chvalozpěvu „Te Deum Laudamus“ a slavnostním požehnáním.